اسيدهاي چرب امگا3
ساعت ۱۱:۱۸ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ٢٧ اردیبهشت ،۱۳۸٤  کلمات کلیدی:

اسيدهاي چرب امگا3

 طي چند سال اخير تحقيقات فراواني بر اساس زيست‌شناسي سوخت و ساز اسيدهاي چرب صورت گرفته است كه بر رابطه‌اي مشخص ميان توانايي يادگيري، اختلالات توجه و رفتار، با كمبود اسيدهاي چرب ضروري تأكيد مي‌كند. قديمي‌ترين اين تحقيقات در سال 1981 در مجله هيپوتزهاي پزشكي ( Medical Hypotesis) به چاپ رسيده است كه طي آن، تعداد زيادي از كودكان بيش فعال با كمبود اسيدهاي چرب ضروري معرفي شده‌‌اند. همين تحقيقات نشان داد كه پسرها 3 برابر دخترها به اسيدهاي چرب ضروري نياز دارند. به نظر مي‌رسد ارتباط ميان كودكان مبتلا به اختلالات يادگيري و رفتاري با اين يافته، قابل توجه باشد.
 اين گزارش مي‌افزايد؛ بتازگي در تحقيقي كه در دانشگاه پورودو به عمل آمده است نيز بر كمبود اسيد چرب امگا 3 و رابطه آن با افزايش اختلالات رفتاري نظير بيش فعالي، پرخاشگري، اضطراب، كج خلقي و اختلالات خواب پي برده‌اند. دكتر لئوگالاند متخصص اطفال در انستيتو تحقيقاتي گسل نيز كودكان دچار اين اختلالات را با افزودني‌هاي اسيدهاي چرب ضروري تغذيه كرده و به نتايج بسيار مفيدي دست يافته است. بر اساس اين گزارش، بايد به اين مجموعه تحقيقات مجله لانست سال 1995 رانيز بيفزاييم كه ميان شب كوري و نارساخواني با كمبود اسيدهاي چ
ر
ب ضروري رابطه محكمي وجود دارد.
 در اين تحقيق، دختر بچه‌اي معرفي شده است كه با گذشت 3 ماه از دريافت موادحاوي اسيدهاي چرب ضروري، توانست لحظه‌اي مانند كودكان ديگر آرام بگيرد و از موسيقي همراه با حركات اسباب‌بازي‌اش لذت ببرد. دكتر استروري نيز به نوعي كمبود ارثي اسيدهاي چرب ضروري در كودكان بيش فعال پي برده است. اسيدهاي چرب ضروري نوعي چربي ويژه‌اند، كه بدن ما قادر به ساخت آن نيست و به همين دليل بايد آنها را از طريق تغذيه و جيره غذايي روزانه دريافت كنيم. نوزادان نارس
ويا كودكاني كه به دفعات آنتي‌بيوتيك گرفته‌اند و يا آن دسته از كودكاني كه دستگاه ايمني ضعيفي دارند و دچار عفونت و آلرژي‌هاي پي در پي مي‌شوند،
در معرض كمبود اسيدهاي چرب ضروري قرار دارند.
 اسيدهاي چرب ضروري عمدتاً به دو گروه تقسيم مي‌شوند
: امگا 3 و   امگا 6 كه در روغنهاي مايع، نظير روغن آفتابگردان و در سس مايونز و بسياري از مواد غذايي  به
وفور وجود دارند و به همين دليل بدن ما بندرت دچار كمبود آنها مي‌شود؛ در حالي كه ما بيشتر با كمبود اسيد چرب امگا 3 مواجهيم؛ زيرا طي دهه‌هاي اخير، رژيم غذايي جوامع شهري تغييرات شگرفي كرده است و با روشهاي هيدروژنه كردن روغنها، مقادير چربيهاي خوب، نظير امگا 3 كاهش بارزي يافته است.
 امگا 3 به طور طبيعي در روغنهاي ماهي، روغن كانولا، روغن كتان، جوانه گندم و حبوبات
NavyBeans و OatMealوجود دارد. دانشمندان دريافته‌اند كه امگا 3 موجود درروغنهاي ماهي، اثر محافظتي اثبات‌شده‌اي در دستگاه قلبي و عروقي و عملكرد مغز و بينايي دارد.

نوعي DHA امگا 3 بر عملكرد شبكيه، بويژه درنور كم، اثر مثبت دارد و نيز باعث تقويت حافظه، افزايش قدرت تمركز گفتار و حركات ارادي بدن و بهبود عملكرد مغز مي‌شود.
 تحقيقات نشان مي‌دهد كه با وجود مطلوب بودن نوع تغذيه در امريكايي شمالي، امريكايي‌ها مقدار كمي امگا 3 دريافت مي‌كنند؛ بويژه اين كه از اهميت چربي‌هاي مفيد بي‌اطلاعند.اين در حالي است كه بسياري از همين افراد، از افزودني‌هاي مختلف براي تقويت رژيم غذايي خود استفاده مي‌كنند. به همين دليل توصيه مي‌شود روغنهاي ماهي همراه با آب پرتقال با آب ليمو و همچنين ويتامين
E به نوزادان و كودكان داده شود. در حال حاضر انواع كپسول‌هاي روغن ماهي حاوي اسيدهاي چرب ضروري و ويتامين‌ها در سراسر جهان مصرف مي‌شود؛ ولي در كشور ما مي‌توان از مواد غذايي ديگر نظير روغن آفتابگردان، روغن زيتون، روغن كتان، روغن ماهي و جوانه گندم  استفاده كرد.
 يك نكته كاملاً كليدي آن كه، هرگز نبايد شيرخواران را از شيرمادر محروم كرد؛ زيرا شير مادر 4 تا 5 برابر مقادير معمول مواد غذايي ديگر
، اسيدهاي چرب ضروري در خود دارد. اين مقادير فراوان در شير مادر، براي كودك در روزهاي اول زندگي با وجود حجم كم شير كفايت مي‌كند و از سوي ديگر به تقويت ساختمان سلولهاي مغزي و همچنين شبكيه چشم شيرخوار كمك مي‌كند
.
 اسيدهاي چرب ضروري امگا 3 و امگا 6 آنقدر اهميت يافته‌اند كه در بيشتر كشورهاي صنعتي، كارخانه‌هاي بسياري اقدام به توليد و فروش محصولات حاوي اين اسيدهاي چرب ضروري كرده‌اند. تقريباً در كشورهاي غربي كسي نيست كه خبري از آن نشنيده باشد و يا از گوناگوني محصولات آن بي‌خبر باشد. با وجود هياهوهاي موجود، متأسفانه مصرف روغنهاي جامد و يا بي‌خبري از فوايد چربيهاي ضروري و مفيد، كار را به جايي رسانده است كه افراد بسياري، همه چربيها را چربي بد مي‌شناسند. اين در حالي است كه در تمام غذاهاي موجود، چربي وجود دارد و در صورتي كه انتخاب فرد صحيح نباشد، تنها چربيهاي بد مصرف مي‌شود.
 امروز
ه محققان براي معرفي چربيهاي خوب تلاش‌هاي فراواني انجام مي‌دهند و بي‌سبب نيست كه آن را به نام ويتامين F ( برگرفته از كلمه‌ي Fatty به معني چربي) به مردم معرفي مي‌كنند.